סקירה: ADATA XPG SX8000 M.2 אחסון SSD מהיר לכל כיס

06/08/2017

שוק האחסון שינה פניו בשנים האחרונות עם כניסתם של הכוננים מבוססי זיכרונות הפלאש, אלה ששמם המלאה הוא 'כונני מצב מוצק', או בקיצור, SSD. מלבד הביצועים שהשתפרו פלאים לעומת אלו שמציעים הכוננים המכניים, אנחנו כבר נמצאים בתקופה בה אפשר לומר שגם המחירים כבר נחשבים 'עממיים'. אפשר כבר לומר כי כונן ה-SSD כבר הפך למשהו סטנדרטי למדי שכבר מגיע במחשבים רבים מאוד כברירת מחדל.

עכשיו אנחנו למעשה כבר נמצאים בשלב הבא של מהפכת הביצועים והוא ההשתלבות המהירה של תקן M.2, חיבור PCIe שמחליף את חיבור ה-SATA הוותיק והמוגבל, וגם מסוגל לספק מהירות עבודה שגדולה עד פי ארבע לעומת התקן הישן. ה-XPG SX8000 של חברת איי-דאטה (ADATA) הוא כונן כזה, אבל הוא גם כונן אטרקטיבי מבחינת המחיר שעל פניו מתאים לכל כיס. בדקנו מה צעקתה.

העתיד כבר כאן

כאמור, תקן ה-SSD החדש יחסית, M.2 NVMe, מציג שיפורים דרמטיים בכל הקשור לביצועי התקן האחסון. אם בכונני SATA מהירות הקריאה/כתיבה המקובלת היא כ-500 מגה-בייט/לשנייה בממוצע, בכונני M.2 אפשר להגיע לכ-1,500 מגה-בייט בממוצע, ואפילו צפונה מכך. החיבור מבוסס על ארבעה ערוצים של PCI Express 3.0, שמסומן בדרכך כלל כ-PCIe x4, כך שבתאוריה ניתן לספק קצב העברת נתונים שמגיע ל-4,000 מגה-בייט/לשנייה.

XPG SX8000 של ADATA הוא כונן קטן מ.מדים אורכו מגיע ל-80 מ"מ ורוחבו 22 מ"מ בלבד. מעין צורת מסטיק רחב אם תרצו. הוא מתחבר ישירות ללוח בחריץ M.2 ייעודי. כלומר, אין צורך בכבל נתונים כמו בחיבור כוננים בתקן SATA, ובנוסף הוא גם לא צריך כבל חשמל בנפרד. אפשר בהחלט להניח כי NVMe הוא תקן טכנולוגיית הכוננים העתידי, ושבאיזשהו שלב הוא ישולב כסטנדרט בכל מחשב.

הדגם שקיבלנו לסקירה, כאמור, הוא מהראשונים בתקן M.2 המבוסס על טכנולוגיית 'שכבות זיכרון' המכונה 3D NAND. הוא משלב רכיבי NAND מסוג MLC ו-SLC עבור זיכרון המטמון (DRAM Buffer), והוא מגיע בנפחים של 128, 256, 512 ג'יגה-בייט ו-1 טרה-בייט.

אנחנו קיבלנו רכיב בנפח 256 ג'יגה-בייט. דגם זה מגיע גם עם גוף קירור פסיבי שדואג לקרר במעט את רכיבי הזיכרון כשהוא נמצא בתוך המארז. בדגם זה החברה טוענת לביצועים לא רעים בכלל של 1,900 מגה-בייט בקריאה סדרתית (Sequential Read) ו-1,100 מגה-בייט בכתיבה סדרתית (Sequential Write). בהיבט של מהירות פלט/קלט, הכונן מבטיח עד ל-80 אלף פעולות IO/בשנייה לקריאה ועד 130 אלף פעולות IO/בשנייה לכתיבה.

כל דגמי XPG SX8000 כוללים את הבקר Silicon Motion SM2260 443'שאחראי לניהול רכיבי הזיכרון. ADATA פרסמה גם את נתון הסיבולת של הכונן (Endurance). היא מבטיחה כתיבה של עד 160 טרה-בייט לדגם שבדקנו.

ביצועים

אבל מספיק לדבר על יבש. התכנסו כאן הרי כדי לבדוק מהם המספרים האמיתים ש-SX8000 מסוגל לספק. תחילה ביצענו בדיקה פשוטה ובסיסית של הזמן הלוקח בשניות לכתיבה של קובץ שנוצר באמצעות HD Tune 5.70 וכמה זמן לוקח לקרוא אותו. גודל הקובץ הוא 20 ג'יגה-בייט, והוא היה גדול יותר מנפח זיכרון העבודה (RAM) שנמצא במחשב הבדיקה. הבדיקה הראתה כי לקח לכתוב את הקובץ לכונן כ-17 שניות, והקריאה מהירה כמעט כפליים והתארכה לכדי 9 שניות בלבד.

הבדיקה הנוספת נערכה באמצעות יישום Crystal Mark 5.2.2. שם בעיקר רצינו לבחון האם ADATA עומדת בהבטחתה לביצועים. מהבדיקה ניתן לראות בבירור כי מהירות הקריאה הרציפה היא 2,100 מגה-בייט/לשנייה ואילו מהירות הכתיבה היא 1,114 מגה-בייט/לשנייה.

מה זה אומר כל הנתונים הללו? ש-RPG SX8000 נמצא במקום טוב באמצע. לא, הוא לא הכונן המהיר בשוק ובטח לא בר השוואה ל-Samsung 960 Pro, שהוא אולי המלך הבלתי מעורער כיום בשוק המסוגל לספק ביצועים של 2,100 מגה-בייט/לשנייה בכתיבה רציפה ועד 3,500 מגה-בייט/לשנייה בקריאה. אבל מצד שני הוא גם לא עולה כמותו.

ADATA מספקת עם הכוננים שלה יישום בשם SSD Toolbox אשר מספק מידע מקיף על הכונן, וכן כלי תחזוקה. במסך הראשי ניתן לצפות במידע על הכונן ולבחון כמה נתונים חשוב של אורך חיים, כמות המידע שנכתב עליו והטמפרטורה הנוכחית. מלבד זאת ישנם כלי אבחון לבדיקת מצב הכונן, כלי אופטימיזציה (Trim) שנועד לשפר את ביצועים לאורך זמן וכן אפשרות לביצוע הגדרות של מערכת הפעלה לתמיכה מיטבית בכונן וקבלת התראה על טמפרטורה חריגה.

השורה התחתונה

SX8000 מצליח להביא יכולות של כונני M.2 NVMe מהירים במחיר סביר ביותר, זאת במידה ויש במחשב מקום להתקן שכזה. בבדיקות שערכנו הביצועים שלו טובים כפי שהחברה מבטיחה לספק, אבל יש טובים ממנו, כך שהכל שאלה של עלות אל מול תועלת. מחיר דגם ה-256 ג'יגה-בייט הוא 550 שקלים ואילו מחירו שח דגם ה-512 ג'יגה-בייט הוא כ-1,050 שקלים.

פורסם באתר TGSPOT

למוצר SX8000 לחץ כאן